مدل BXT در طراحی محصول

در پروسه طراحی محصول ابتدا لازم است تا زمینه کاری و سپس کاربر هدف مشخص شوند. در فاز انتخاب زمینه کاری، مدلی وجود دارد به نام مدل BXT که مخفف عبارات Business viability و eXperience desirability و Technical feasibility است. عبارت اول به معنی ارزش تجاری، عبارت دوم به معنی مطلوبیت برای کاربر و عبارت سوم به معنی امکان فنی است. برای طراحی و ارائه یک محصول موفق در زمینه فناوری اطلاعات، لازم است که توازن مناسبی بین این سه بخش ایجاد شود. به عبارتی، یک ایده و محصول بایستی از نظر تجاری توجیه پذیر باشد و بتوان روی درامدهای تجاری آن حساب کرد. افراد و کاربرانی باید وجود داشته باشند که تمایل و نیاز به استفاده از آن محصول را داشته باشند و در نهایت این که از نظر فنی بتوان آن ایده را عملیاتی کرد و محصول کاربردی را در اختیار کاربران قرار داد. این ها سه رکن اصلی هر محصول موفقی هستند. اگر هر یک از این سه رکن کمتر مورد توجه قرار گیرد، ایده و محصول شما در نهایت با شکست روبرو خواهد شد. عدم توجه به جنبه های تجاری و یا اجرای فنی ضعیف و پر از ایراد، منجر به درآمد ناپایدار محصول می شود و پشتبیانی از محصول را قطع یا دچار مشکل می کند. عدم توجه به بخش تجربه کاربری محصول باعث می شود تا کاربر در استفاده از محصول احساس رضایت و موفقیت نداشته باشد و در نتیجه وفاداری وی به محصول خدشه دار خواهد شد و چه بسا سراغ محصولات جایگزین برود. رقبایی هم که این موارد را نادیده بگیرند، به سرعت از شما عقب خواهند افتاد. در شرکت های بزرگ و بالغ، متخصصانی وجود دارند که آنالیزهای تجاری را انجام می دهند یا مدیران محصولی هستند که وظیفه ی روزانه آن ها جستجو و بررسی فرصت های جدید سرمایه گذاری است. یک طراح تجربه کاربری هم باید همکارانی داشته باشد تا به کمک آن ها به بررسی بیزینس مدل بپردازد و همواره از وجود بازار برای محصول مطمئن شود. وی اگر اطلاعات فنی نیز داشته باشد، در هنگام ارائه هر سولوشن و راه حل برای مسائل و مشکلات کاربر و بازار، جنبه های فنی آن را هم در نظر میگیرد و سعی می کند راه کارهایی بدهد که اجرایی باشند. اما باید دقت کرد که آگاهی از محدودیت های فنی، خلاقیت طراح را محدود نکند و مانع از طراحی های نو و انقلابی نشود. این یکی از توجیه هایی افرادیست که معتقدند طراح و توسعه دهنده، حتما باید دو شخص یا گروه جداگانه باشند. منبع: Introduction to Design Thinking

2019-10-25T11:45:33+03:3029 سپتامبر 2019|دسته‌بندی‌: تجربه کاربری|برچسب‌ها: , , , , |

چرا عکس‌هایمان را در آنسپلش بگذاریم

به طور مشخص نمی شود گفت که قرار دادن عکس ها در آنسپلش، چه منافعی برای هر عکاس خواهد داشت اما من در صبحت با چند عکاس، به برخی از دلایل شخصی آنها برای این کار پی برده ام که مهم ترین شان را با شما به اشتراک می گذارم. ادای دین برخی از عکاس ها به خوبی می دانند که اگر چیزی به نام جنبش اوپن سورس اتفاق نیوفتاده بود، الان خیلی از اختراعات بشر که نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند، هرگز به وجود نمی آمدند. از کامپیوترهای شخصی و گوشی های هوشمند گرفته تا اینترنت و بسیاری از وبسایت ها. این عکاس ها خودشان و موفقیتشان را مدیون این جنبش می دانند و تلاش می کنند تا دینشان را به آن ادا کنند. یک عکاس با اوپن کردن سورس عکس هایش می تواند به این جنبش بپیوندد. دیده شدن یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود عکاس ها عکس هایشان را در آنسپلش بگذارند این است که عکس های زیادی دارند که در هارد دیسک های شخصی آنها خاک می خورند و طبیعتا ترجیح می دهند این عکس ها را به اشتراک بگذارند تا جامعه آنها را ببیند. من خودم هزاران عکس دارم که هر از گاهی در پروژه های طراحی خودم اعم از طراحی وبسایت، کتاب و مجله از آنها استفاده می کنم. در غیر این صورت استفاده ی خاص دیگری برای آنها متصور نیستم و طبیعتا نتیجه اش، پوسیدن عکس ها در گوشه ی پوشه های تو در توی کامپیوترم بود. اما حالا دارم آنها را در آنسپلش به اشتراگ می گذارم و روزانه ده ها هزار نفر از سراسر جهان آنها را می بینند، دانلود می کنند و در کار و زندگیشان استفاده می کنند. شناخته شدن به اشتراک گذاشتن عکس ها در آنسپلش، به عکاسان و کسب و کارهای شخصی و کوچک، فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن می دهد. موارد زیادی پیش آمده است که عکاس های فریلنس از طریق آنسپلش به استخدام شرکت ها در آمده اند. چیزی که در آینده قرار است آنسپلش بیشتر به آن بپردازد و راهکارهای بهتری رای برایش فراهم کند. این مورد را می توان از نوع پرسونال برندگینگ به حساب آورد. با این حال توصیه نمی کنم که همه ی دار و ندارتان را در آنسپلش آپلود کنید من به عنوان یک عکاس و طراح به خوبی می دانم که به اشتراک گذاشتن همه ی داشته ها، راه منطقی و پایداری برای کسب و کار و درآمد نیست. بالاخره ممکن است روزی کسی پیدا بشود و در قبال مبلغ هنگفتی پول، عکس های ما را بخرد. با در نظر گرفتن این نکته، می توانیم هر از گاهی برخی از آثارمان را که با معیارهای آنسپلش سازگاری دارند و فکر می کنیم استعداد ترند شدن را دارند، انتخاب کرده و در آنسپلش به اشتراگ بگذاریم. منبع: unsplash.com

2019-10-25T11:51:00+03:305 اکتبر 2018|دسته‌بندی‌: عکاسی, همه مطالب|برچسب‌ها: , , |

۴ دلیل که باعث می شوند نتوانیم عکس های شارپ و واضح بگیریم

گرفتن عکس های شارپ و واضح چیزی است که هر عکاسی تلاش می کند به آن برسد. فرقی نمی کند در چه ژانری از عکاسی فعالیت می کند. در حالی که روی کاغذ کمی ساده به نظر می رسد اما از سر یک پروژه ی عکاسی با عکس های شارپ به خانه برگشتن، آنقدرها هم ساده نیست. به خصوص وقتی که به عکاسی در شرایط خاص و چالش بر انگیز می پردازید. دلایل مختلفی می توانند باعث شوند که عکس هایمان آن طور که می خواهیم، شارپ نشوند اما خبر خوب این است که اکثر آن دلایل، راه حل های ساده ای دارند. در این نوشته من به مهم ترینشان اشاره می کنم و به شما میگویم که چگونه میتوانیم جلوی رخ دادن دوباره ی آنها را بگیریم. ۱. سرعت شاتر خیلی پایین است سرعت شاتر در ۹۹ درصد موارد، عامل اصلی شارپ نبودن عکس هاست. سرعت شاتر پایین باعث می شود عکس ها بلور و ناواضح شوند. خیلی وقت ها در هنگام عکاسی به راحتی فراموش می کنیم که سرعت شاتر را چک کنیم و آن را به حال خودش رها می کنیم. قبول دارم که چیزهای زیادی برای به خاطر سپردن وجود دارند. از ایزو و دیافراگم و ترکیب بندی بگیرید تا نور و اکسپوژر ولیو و حتی سرعت شاتر. اما واقعا جای نگرانی نیست. با کمی صرف زمان و یاد گرفتن بخش های مختلف دوربین و تمرین، می شود جای خوبی را در ذهن به آنها اختصاص داد، طوری که دیگر به این راحتی ها مورد غفلت قرار نگیرند. سرعت شاتر دقیقی که برای هر عکس لازم داریم، بستگی به شرایط عکاسی دارد. یک قاعده ی کلی وجود دارد. این که اگر از سه پایه استفاده نمی کنیم و دوربین را با دست نگه داشته ایم، سرعت شاتر نباید کمتر از ۱ تقسیم بر فاصله ی کانونی لنز باشد. برای مثلا اگر از لنز ۵۰ میلیمتری استفاده می کنیم یا از یک لنز تله استفاده می کنیم که فاصله کانونی آن را روی ۵۰ میلیمتر تنظیم شده است، سرعت شاتر نباید کمتر از ۱/۵۰ ثانیه باشد. یا اگر از یک لنز ۱۳۵ میلیمتری استفاده می کنیم، سرعت شاتر نباید از ۱/۱۳۵ کمتر باشد. این یک قاعده علمی متقن نیست و تنها می تواند به عنوان یک راهنمای حداقلی مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین باید به این مسئله عادت کنیم که همیشه بعد از گرفتن عکس، همانجا و داخل دوربین، روی آن زوم کنیم و شارپ بودن یا نبودنش را بررسی کنیم. اگر برای به دست آوردن یک افکت و تصویر خاص، خواستیم سرعت شاتر را پایین بیاوریم تا نوردهی بیشتری داشته باشیم، باید حتما از سه پایه استفاده کنیم. این کمک می کند بتوانیم سرعت شاتر را هر قدر که خواستیم کم کنیم و در عین حال نگران بلور شدن عکس نباشیم. ۲. لنزمان آنقدر که باید، خوب نیست متاسفانه یک تصویر ناواضح و بلور، همیشه حاصل خطاهای انسانی نیست. گاهی دوربین و تجهیزات عکاسی باعث بروز این مشکل هستند. با این که من همواره می شنویم می گویند دوربین، ما را عکاس بهتری نمی کند، [...]

2019-10-25T11:45:53+03:307 سپتامبر 2018|دسته‌بندی‌: عکاسی, همه مطالب|برچسب‌ها: , , , , , |

برای من از مشتریانتان بگوئید

در اغلب موارد که با مشتریانم ملاقات می کنم و مراحل اولیه آشنایی برای شروع همکاری را طی می کنیم، می بینم که آنها علاقه ی زیادی دارند تا در مورد خودشان، شرکتشان و کسب و کارشان صحبت کنند و با ارائه ی توضیحات و فکت هایی سعی در معرفی برند و شرکتشان دارند. این که آنها که هستن و چه می کنند بسیار اهمیت دارد اما معمولا از مشتریانشان کمتر صحبت می کنند. اینکه آنها دقیقا که هستند و چه شخصیتی دارند. چگونه فکر می کنند و علایق و مشکلاتشان چیست. برای همین من به آن ها می گویم لطفا برای من از مشتریانتان بگوئيد. این برای من اهمیت بسیاری دارد و چشم انداز بهتری از آنها و محصولشان و راه پیش رو به من می دهد. در ادامه می خواهم به تشریح مراحل شش گانه یک فرایند استاندارد تجربه کاربری بپردازم. با من همراه باشید.

۱۲ نکته برای طراحی یک پروسه پرداخت عالی – قسمت اول

خرید آنلاین می تواند یه تجربه فوق العاده باشد. اولا لازم نیست راحتی خانه را ترک کنید، دوما به سرعت می توانید چند محصول را با هم مقایسه (compare) کنید و نظرات مشتری ها را راجع به آنها بخوانید و بهترین انتخاب را داشته باشید. اما این اتفاق می تواند گاهی کمی نا امید کننده باشد اگر پروسه خرید (checkout process) به درستی طراحی نشده باشد. این که دنبال لینک صفحه پرداخت بگردید و مجبور باشید فرم ثبت نام را پر کنید و بعد به شما گفته شود که محصول در انبار (stock) موجود نیست، چیزی نیست که بتواند روز شما را بسازد. صرف یک مقدار زمان بیشتر برای فاین تیون (فاین تیونینگ، fine-tuning یا fine-tune) کردن پروسه پرداخت و صیغل دادن تجربه کاربر قطعا باعث می شود که شما مشتری شادتری داشته باشید و فروشتان هم بیشتر شود. در این نوشته می خواهم ۱۲ نکته را برای رسیدن به این هدف با شما در میان بگذارم.

2019-10-24T01:37:05+03:302 سپتامبر 2018|دسته‌بندی‌: تجربه کاربری|برچسب‌ها: , , , , , , , |
نمایش مطالب بیشتر